Tények és adatok a távolléti oktatásról

2020.04.23.
Tények és adatok a távolléti oktatásról
Az ELTE kurzusainak 99 százalékát digitális alapokra helyezte, munkatársaink naponta több mint ezer értekezletet tartanak az online oktatási/kommunikációs platformokon.

Az ELTE több mint 17 ezer kurzusa közül szinte mindegyik digitális, távoktatási alapokra került át, a jelen helyzetben nem befejezhető kurzusok aránya 1% alatt van. A Neptun-integrációnak köszönhetően 17 834 kurzusból 9390-ben kollaborációs tereket, virtuális tantermeket is létrehoztak az online oktatási és kommunikációs rendszerek (Teams, Canvas, Moodle) segítségével. A távmunka során leggyakrabban használt Microsoft Teams alkalmazásban az ELTE munkatársai naponta átlagosan 20 ezer üzenetet váltanak, az online értekezletek és videóhívások száma meghaladja a napi ezret. 

Az egyetem a távoktatás műszaki kérdéseivel kapcsolatban is támogatást nyújt oktatóinak, az ezzel foglalkozó munkatársak az elmúlt időszakban több száz bejelentést és kérelmet válaszoltak meg, az Informatikai Igazgatóság pedig a Microsoft oktatásért felelős alelnökének részvételével tartott videókonferencián számolt be a Neptun és az online oktatási alkalmazások integrációjáról.   

Az ELTE Járványügyi Operatív Koordináló Testület a zökkenőmentes működés fenntartása érdekében, az egységes és kiszámítható oktatás és számonkérés elveinek rögzítése céljából a távolléti oktatás feltételeinek és alapelveinek meghatározására ideiglenes tanulmányi és vizsgaszabályokat alkotott, és ezen – az újabb kormányintézkedésekre reagálva – folyamatosan dolgozik. A hallgatók személyes jelenlétével az egyetemen nem szervezhető számonkérés (ideértve különösen a szakdolgozatvédést, a záróvizsgát, a komplex vizsgát, a doktori szigorlatot, a műhelyvitát, a doktori védést) a 2019/2020. tanév hátralévő időszakában. A szakdolgozat- és doktori védések azonban online formában a távolléti oktatás kezdetétől fogva zajlanak a karokon.

A járvány miatt kihirdetett veszélyhelyzetben az ELTE gondoskodott a kollégiumokban maradó hallgatók (a kollégisták körülbelül 10 százaléka) számára a megerősített wifi szolgáltatásról, a kiköltözött hallgatóknak pedig visszafizeti a márciusi kollégiumi díjak felét. Az ELTE Szolgáltatási Igazgatóság összegyűjtötte a távolsági oktatás idején is elérhető legfontosabb egyetemi szolgáltatásokat, az ELTE Karrierközpont a home office-szal és a távmunka során használt informatikai alkalmazásokkal kapcsolatos gyakorlati tanácsokkal nyújt segítséget, a karantén/izoláció okozta nehézségekkel, szorongásokkal való hatékonyabb megküzdésben segít a PPK Életvezetési Tanácsadója, miközben a kisgyerekes munkatársakat is igyekszik tehermentesíteni online gyerekfoglalkozásokkal. A Társadalomtudományi Kar pedig a távmunka során leggyakrabban használt MS Teams és MS Stream szolgáltatásokra fókuszál nemrég közzétett oktatófilmjeiben.

Tekintettel arra, hogy a koronavírus-járványban Magyarország eljuthat a tömeges megbetegedések időszakába, az egyetem felkészül arra is, hogy zökkenőmentesen megoldja az esetlegesen érintett oktatók helyettesítését. A tanév rendjének megváltoztatására, hosszabbításra a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján egyelőre nincs szükség, az ELTE Járványügyi Operatív Koordináló Testülete folyamatosan figyelemmel kíséri az aktuális helyzetet, és szükség esetén dönt majd a szükséges intézkedésekről.