SUBJECT

Title

Diagnostic Methods and Development of Learning Disabilities

Type of instruction

practical

Level

master

Part of degree program
Credits

4

Recommended in

Semester 3

Typically offered in

Autumn semester

Course description

Aim of the course:

Acquiring knowledge of the cognitive developmental-neuropsychological theories of learning disabilities, of the system of  possible cognitive and socio-emotional factors determining learning disabilities. Being able to assess learning disabilities and recommend ways of development.

Learning outcome, competences

knowledge:

  • has up to date knowledge of the special information related to the background, assessment and development of learning disabilities

attitude:

  • Respects children’s personality, families’ child raising practices and pursuits, relies on the underlying values

skills:

  • Is able to apply theories related to learning disabilities, to understand intra and interpersonal characteristics
  • Is able assess learning disabilities and make developmental plans

Content of the course

Topics of the course

  • The system of cognitive and socio-emotional factors determining academic achievement
  • The concept and theories of learning disabilities, disorders
  • The system, development and diagnostic tools of cognitive abilities: perceptuomotoric abilities, attention, working memory, executive functions, spacial/visual/verbal/quantitative operations, inference, intelligence
  • Other diagnistic methods used in school psychology
  • Assessment and atypical development of cognitive functions: ADHD, dysfazia, dyslexia, dysgrafia, dyscalculia
  • Making of an expertise: presenting and interpreting results of assessment, laying out developmental plans

Learning activities, learning methods

Lectures

Test demonstrations

Case studies

Evaluation of outcomes

Learning requirements, mode of evaluation, criteria of evaluation:

requirements

  • Exam on literature
  • Making an expertise: assessment of a child’s learning abilities (aged between 5-18), including an intelligence test, observation, developmental plan

mode of evaluation: practical mark………….

criteria of evaluation:

  • Selection of relevant diagnostic method
  • Adequate assessment and interpretation
  • Writing an expertise with adequate form and content
Readings

Compulsory reading list

  • Gerebenné Várbíró K. & Vidákovich T. (szerk. 1994), A differenciált beiskolázás néhány mérőeszköze. BGGyTF, Budapest
  • Torda Á. (szerk 1997) Pszichodiagnosztika I. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  • Csépe V. (2005) Kognitív fejlődés-neuropszichológia. Gondolat Kiadó, Budapest
  • KUNCZ E., MÉSZÁROS A., MLINKÓ R., NAGYNÉ RÉZ I. (2008) A szakértői vizsgálati munka protokollja. In. MESTERHÁZI Zs., NAGY Gy. M., KAPCSÁNÉ NÉMETI J.,VIRÁGNÉ KATONA Zs. (szerk.) Inkluzív nevelés. Kézikönyv a szakértői bizottságok működéséhez. Educatio – SuliNova
  • Torda Ágnes (szerk. 2014) Diagnosztikus protokollok kézikönyve. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest

Recommended reading list

  • Gyógypedagógiai Szemle 2014/3 Tematikus szám: A gyógypedagógiai fejlődéspszichopatológia diagnosztikus kérdései az SNI/B felülvizsgálatok tükrében
  • Vargáné dr. Molnár Márta, Höfflerné Pénzes Éva, Dr. Szenczi-Velkey Beáta: A kognitív képességek fejlesztésének módszertana http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2009-0007_a_kognitiv_kepessegek_fejlesztesenek_modszertana/adatok.html
  • Racsmány Mihály (szerk.): A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2007.
  • Tánczos Tímea, Németh Dezső (2010): A munkamemória mérőeljárásai és szerepük az iskolai szűrésben és fejlesztésben. Iskolakultúra, 7-8, 95-111.
  • Selikowitz, M. (2010): ADHD a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes. Geobook Hungary Kiadó
  • Dékány Judit, Mohai Katalin (2012): Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft, www.educatio.hu/pub_bin/.../diagnosztikai_kezikonyv_9fejezet.pdf
  • Csonkáné Polgárdi Veronika, Dékány Judit (2012): Ismertető a Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálatáról óvodás és kisiskolás korú gyerekeknél 1., 2. és 3. rész. Gyógypedagógiai Szemle, 2012/4, 2013/2, 2015/1.
  • Krajcsi Attila (2010): A numerikus képességek zavarai és diagnózisuk. Gyógypedagógiai Szemle, 38, 2, 93-113.