SUBJECT
Diagnostic Methods and Development of Learning Disabilities
practical
master
4
Semester 3
Autumn semester
Aim of the course:
Acquiring knowledge of the cognitive developmental-neuropsychological theories of learning disabilities, of the system of possible cognitive and socio-emotional factors determining learning disabilities. Being able to assess learning disabilities and recommend ways of development.
Learning outcome, competences
knowledge:
- has up to date knowledge of the special information related to the background, assessment and development of learning disabilities
attitude:
- Respects children’s personality, families’ child raising practices and pursuits, relies on the underlying values
skills:
- Is able to apply theories related to learning disabilities, to understand intra and interpersonal characteristics
- Is able assess learning disabilities and make developmental plans
Content of the course
Topics of the course
- The system of cognitive and socio-emotional factors determining academic achievement
- The concept and theories of learning disabilities, disorders
- The system, development and diagnostic tools of cognitive abilities: perceptuomotoric abilities, attention, working memory, executive functions, spacial/visual/verbal/quantitative operations, inference, intelligence
- Other diagnistic methods used in school psychology
- Assessment and atypical development of cognitive functions: ADHD, dysfazia, dyslexia, dysgrafia, dyscalculia
- Making of an expertise: presenting and interpreting results of assessment, laying out developmental plans
Learning activities, learning methods
Lectures
Test demonstrations
Case studies
Evaluation of outcomes
Learning requirements, mode of evaluation, criteria of evaluation:
requirements
- Exam on literature
- Making an expertise: assessment of a child’s learning abilities (aged between 5-18), including an intelligence test, observation, developmental plan
mode of evaluation: practical mark………….
criteria of evaluation:
- Selection of relevant diagnostic method
- Adequate assessment and interpretation
- Writing an expertise with adequate form and content
Compulsory reading list
- Gerebenné Várbíró K. & Vidákovich T. (szerk. 1994), A differenciált beiskolázás néhány mérőeszköze. BGGyTF, Budapest
- Torda Á. (szerk 1997) Pszichodiagnosztika I. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Csépe V. (2005) Kognitív fejlődés-neuropszichológia. Gondolat Kiadó, Budapest
- KUNCZ E., MÉSZÁROS A., MLINKÓ R., NAGYNÉ RÉZ I. (2008) A szakértői vizsgálati munka protokollja. In. MESTERHÁZI Zs., NAGY Gy. M., KAPCSÁNÉ NÉMETI J.,VIRÁGNÉ KATONA Zs. (szerk.) Inkluzív nevelés. Kézikönyv a szakértői bizottságok működéséhez. Educatio – SuliNova
- Torda Ágnes (szerk. 2014) Diagnosztikus protokollok kézikönyve. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest
Recommended reading list
- Gyógypedagógiai Szemle 2014/3 Tematikus szám: A gyógypedagógiai fejlődéspszichopatológia diagnosztikus kérdései az SNI/B felülvizsgálatok tükrében
- Vargáné dr. Molnár Márta, Höfflerné Pénzes Éva, Dr. Szenczi-Velkey Beáta: A kognitív képességek fejlesztésének módszertana http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2009-0007_a_kognitiv_kepessegek_fejlesztesenek_modszertana/adatok.html
- Racsmány Mihály (szerk.): A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2007.
- Tánczos Tímea, Németh Dezső (2010): A munkamemória mérőeljárásai és szerepük az iskolai szűrésben és fejlesztésben. Iskolakultúra, 7-8, 95-111.
- Selikowitz, M. (2010): ADHD a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes. Geobook Hungary Kiadó
- Dékány Judit, Mohai Katalin (2012): Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft, www.educatio.hu/pub_bin/.../diagnosztikai_kezikonyv_9fejezet.pdf
- Csonkáné Polgárdi Veronika, Dékány Judit (2012): Ismertető a Diszkalkulia Pedagógiai Vizsgálatáról óvodás és kisiskolás korú gyerekeknél 1., 2. és 3. rész. Gyógypedagógiai Szemle, 2012/4, 2013/2, 2015/1.
- Krajcsi Attila (2010): A numerikus képességek zavarai és diagnózisuk. Gyógypedagógiai Szemle, 38, 2, 93-113.