SUBJECT

Title

Professional Issues and Ethical Problems in Psychology

Type of instruction

practical

Level

master

Part of degree program
Credits

3

Recommended in

Semester 1

Typically offered in

Autumn semester

Course description

Aim of the course:

To deepen students’ understanding of professional ethics in the work of the psychologist which has been built on the foundation of ethics laid at the BA level and to clarify issues of professional socialization in “becoming a psychologist”.

Learning outcome and competences

Knowledge:

  • Learning the rules of professional ethics.
  • Recognising ethical problems and dealing with them adequately.

Attitude:

  • Commitment to the principles of professional ethics.
  • Sensitivity to ethical problems.

Skills:

  • Ability to apply ethical principles and rules.
  • Ability to make thoughtful decisions on ethical problems.

Content of the course

Topics for the course

  • Ethical questions in clinical psychology
  • Ethical and methodological dilemmas in social psychology
  • Ethics of psychology and ethical questions in psychotherapy
  • The operation of the Institutional Research Ethics Committee
  • Rights and obligations in the work of the clinical psychologist; legal regulations for psychotherapy
  • Ethical questions in health psychology 

Learning activities and learning methods

Information is provided in lecture form during the block classes, while instruction is practice-oriented in the specialization classes.

Evaluation of outcomes

Learning requirements, mode of evaluation, and criteria for evaluation:

The entire year will take a written examination on the material covered in the block classes and on the required reading for those classes. Attendance at block classes is compulsory. Students have the opportunity for a retake if they are unable to take the written examination on the first occasion or if they receive a failing grade. One of the conditions for completing the class is to take (or retake) the written examination and to earn a passing grade. Additional conditions for completing the course are to be agreed within each specialization. The final grade is based on the written examination grade and the average of the marks for the practice within the specialization.

Readings

Compulsory reading list

KOVÁCS J. (2007): Bioetikai kérdések a pszichiátriában és a pszichoterápiában. A pszichoterápia etikai kérdései c. fejezet, 583-633. o., Medicina, Budapest. Letölthető: http://real-d.mtak.hu/347

Pszichológusok Szakmai Etikai Kódexe (2004) Budapest: Magyar Pszichológiai Társaság. Letölthető: http://www.mpt.hu oldalról.

Pszichoterapeuták Etikai Kódexe (2009), Pszichoterápiás Tanács. Letölthető: http://www.cgjung.hu/PT_Etikai_Kodex.doc

SZŐNYI G.(2008): Etikai kérdések a pszichoterápiában, In: SZŐNYI G. – FÜREDI J. (szerk.): A pszichoterápia tankönyve. Medicina, Budapest, 546-553. o.

TRULL, T. J. – PHARES, E. J. (2004): Klinikai pszichológia. Etikai normák c. fejezet, 125-130. o. Osiris, Budapest

NÉMETH R. (2010): „Most mit kell tennem? Joga van hozzá?” – Jogok és kötelezettségek a klinikai szakpszichológusi munkában a jogász-pszichológus szemével. Orvosképzés 2010. LXXXV. évf. 4. különszám, 397-400.o.

VARGA K. (2009): Pszichológus etika – 99 dilemma tükrében. Medicina, Budapest

Recommended reading list

Az adatvédelmi biztos tájékoztatója az egészségügyi adatok kezeléséről. Forrás: https://81.183.229.204:51111/abi/index.php?menu=230&dok=2286

ALEXIN Z.: Megoldatlan problémák az egészségügyi adatkezelésben. Infokommunikáció és Jog, 22. sz. 2007. december

GRAYLING, A. C. (szerk.)(1997): Filozófiai kalauz. Etika c. fejezet, 585-624. o. (főleg a 609-620. o.) Akadémiai Kiadó, Budapest.

KELÉNYI Z. (2006) Kötelező titoktartás és betegtájékoztatás. Magyar Orvos, 2006/10.sz.

KOVÁCS J. (2010): Etikai kérdések a klinikai pszichológiában és a pszichoterápiában, Orvosképzés 2010. LXXXV. évfolyam, 4. különszám, 384-387. o.

PÁVA H.: Az egészségügyi adatok védelméről általában. Szószóló Alapítvány a betegek jogaiért, http://www.szoszolo.hu/06tanulmanyaink/frindex.htm

RÓKUSFALVY P. (2001): Az ember fejlődése és fejlesztése. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.

URBÁN É. – KELÉNYI Z.(2009): Jogi kérdések a klinikai pszichológiában és a pszichoterápiában - Betegjogi és adatvédelmi szempontok, Orvosképzés 2009. LXXXIV. évf., 3. különszám

VIZI J., ILKU L. (2006): Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2005. évi CLXXXI. tv. a gyakorló pszichiáter szemszögéből. Psychiatria Hungarica, 2006. 21. (4) 313-320.o.

Main laws:

1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről, különösen a 103. § (1) és (2) bek., ill. 136. §

1997. évi XLVII. törvény az egészségügyi és hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről

22/2012. (IX.14.) EMMI rendelet az egészségügyi felsőfokú szakirányú szakképesítés megszerzéséről

23/2002. (V.9.) EüM rendelet az emberen végzett orvostudományi kutatásokról
235/2009. (X. 20.) Korm. rendelet az emberen végzett orvostudományi kutatások, az emberi felhasználásra kerülő vizsgálati készítmények klinikai vizsgálata, valamint az emberen történő alkalmazásra szolgáló, klinikai vizsgálatra szánt orvostechnikai eszközök klinikai vizsgálata engedélyezési eljárásának szabályairól