Távolléti oktatás

Távolléti oktatás

Az ELTE Járványügyi Operatív Koordináló Testület az alábbi ajánlásokat fogalmazza meg a távolléti oktatatásra vonatkozóan:

  • az előadások élő közvetítéssel (streamelés) korlátozottan tarthatók meg, előre felvett videóanyagok megosztására azonban van lehetőség;
  • a gyakorlati foglalkozások valós idejű megtartása a kurzus tanrendben szereplő időpontjában történhet;
  • technológiai akadály felmerülése esetén is biztosítani kell a kurzus teljesíthetőségét;
  • a fentiek figyelembevételével a távolléti oktatás módja és eszköze szabadon megválasztható, azonban az Egyetem technikai és módszertani támogatást kizárólag a Canvasban, Moodle-ben, Neptun Meet Streetben és Microsoft Teamsben történő megvalósításhoz nyújt.

Ezen ajánlások követése során minden esetben a kari előírásoknak megfelelően kell eljárni.

Segédletek a távolléti tanításhoz/tanuláshoz

Oktatóknak:

Hallgatóknak:

A Speciális Hallgatói Ügyeket Támogató Iroda (SHÜTI) jegyzetek szkennelésével és digitális tartalmak adaptálásával támogatja a távolléti oktatást.

A távolléti oktatás további eszközei

  • tananyagok megosztása, feladatok elvégeztetése a hallgatókkal, (félévközi) számonkérések távolléti lebonyolítása: segédlet a Canvas tanulásmenedzsment rendszerhez
  • meglévő (jellemzően előadáshoz használt) ppt-khez hangfájl rögzítése, ezzel az előadás típusú kurzusok kiváltása: hangos kísérőszöveg rögzítése PowerPoint fájlhoz
  • a legfontosabb e-learning műveletek áttekintése egy egyetemi félév eseményeihez igazodva: LMS gyorssegéd
  • gyakran ismételt kérdések e-learning keretrendszerekhez: E-learning GYIK
  • kapcsolattartás és csoportos kommunikáció: Microsoft Teams (lásd alább!)

Amennyiben a kurzus oktatójának kérdése merülne fel, vagy módszertani segítséget venne igénybe, esetleg a Moodle/Canvas szoftver hibás működését tapasztalná, kollégáink állnak rendelkezésére az elearning@oktig.elte.hu címen.

Kapcsolattartás és csoportos kommunikáció: Microsoft Teams

Az MS Teams az ELTE által elsődlegesen támogatott közösségi kommunikációs alkalmazás, amelyet az egyetem teljes közössége (beleértve a hallgatókat is) jogszerűen használhat instant messagingre, csoportmunka-támogatásra, videokonferenciára és dokumentumok megosztására is.

Március 20-ig az Információs Igazgatóság elvégezte a Neptun és a Teams teljes integrációját, a Teamsba felvette valamennyi bejelentett kurzust (több mint 3000 darabot), és szinte teljeskörben hozzárendelte a kurzusokhoz az oktatókat és a hallgatókat is.

Az alkalmazás elérhető böngészőből és Windows 10, Android, valamint iOS operációs rendszerekből.

Hozzáférés

  • A Teams-hez a hozzáférés az Office 365-be (o365) már migrált karok (ÁJK, BGGyK, TáTK, SEK-es oktatók) esetében a levelezésbe történő belépéssel analóg. A többiek a caesaron beállított elsődleges e-mail címükkel és jelszavukkal tudnak belépni.
  • Csak azok az oktatók/hallgatók férnek hozzá a kurzushoz, akiknek van ú.n. IIG/Caesar-azonosítójuk. Ezt – akiknek még nincs – a https://ugykezelo.elte.hu oldalon, Neptun-kódjuk felhasználásával online igényelhetik. (Bizonytalanság esetére: akinek van egyetemi WiFi-hozzáférése, annak vélhetően van IIG/Caesar-azonosítója is.)
  • A csoport tulajdonosa az oktató, aki felvehet, törölhet tagot (hallgatót), és ezt módosítani is lehet.
  • Kérjük, hogy a csoport nevét ne változtassák meg! A név kézi megváltoztatása a csoport hibás működését eredményezi.
  • A csoportokhoz automatikusan rendeljük hozzá a felhasználókat. Ha ez mégsem sikerülne március 20-án estig, a teendőkről értesítést küldünk.
  • Az IIG/Caesar-azonosítóval rendelkező hallgatók eddigi elsődleges e-mail címe, az azonosito@caesar.elte.hu 2020.03.16-tól azonosito@student.elte.hu-ra változott. Az o365-be (és így a Teams-be) ezzel a címmel tudnak belépni, és ezen a címen érik el újonnan létrejött postafiókjukat is a rendszerben. Az ehhez tartozó webes felület itt érhető el: https://outlook.office.com.
  • Ez azt is jelenti, hogy az érintett hallgatóknak jelenleg (és átmenetileg) 2 postafiókja is van (az O365-ben azonosito@student.elte.hu, a régi szerveren pedig azonosito@caesar.elte.hu címmel), így az eddig megszokott címet továbbra is tudják használni a régi webes felületen (https://webmail.elte.hu).

Hibakezelés

Kérünk mindenkit, hogy tesztelje le a héten, be tud-e a jelentkezni a Teams szolgáltatásba, hogy március 23-án rendben elindulhasson a távolléti oktatás.

  • Amennyiben nem sikerül az azonosito@student.elte.hu címmel és a caesaros jelszavával belépni a Teams-be, első lépésként érdemes a https://ugykezelo.elte.hu címen megújítani az azonosítóhoz tartozó jelszót (akár a régi jelszó újra megadásával), mert a rendszer a 2 évnél régebbi jelszavakat nem fogadja el.
  • Akinek a fentiek után sem sikerül belépnie az o365-be, az operator@elte.hu címen jelezheti az IIG-nek (lehetőleg az azonosito@caesar.elte.hu-s címről).
  • Az o365/Teams rendszer a Microsoft publikus felhőszolgáltatásán alapul. A koronavírus miatti, nemzetközi szinten nagyságrendileg megnövekedett használati igény miatt a tömeges szinkronizáció a vártnál lassabban halad. Kérjük, hogy a Neptunban történő létrehozás után minimum egy napot várjanak, mielőtt bejelentik a hibát! Ha hibát jelentenek, írják le minél pontosan a problémát, és lehetőség szerint csatoljanak képernyőképet.
  • Az Informatikai Karnak külön o365/Teams rendszere van. Kérjük az IK oktatóit, ne hozzanak létre a Neptunból Teams-csoportokat, ez nem az általuk használt rendszerben fog megjelenni. A kar oktatói és hallgatói a kari feladatrend alapján járjanak el, az ott kapott információk szerint.

Az esetleges technikai kérdéseket az ügyféltámogatókon és a 6800-s melléken kívül a teams@elte.hu e-mail címen várják.

A Teams a Microsoft o365-ös környezetének része, ahova az átállás az ELTE-n jelenleg is folyik. Egyes szervezeti egységek (ÁJK, BGGyK, GTI, TáTK, Tanárképző Központ, Kancellária, Rektori Kabinet, RKK) már teljeskörűen az új környezetben dolgoznak, míg a BTK, PPK, TÓK, TTK még nem. Ez az elérhető funkciók esetében eltérést jelent (az átállt felhasználók például már rendelkeznek naptárfunkcióval).